Loading...
 

Prawa Keplera ruchu planet

 

Jeszcze przed sformułowaniem przez Newtona prawa powszechnego ciążenia, Johannes Kepler zauważył, że ruch planet stosuje się do trzech prostych praw, które zgadzały się z wynikami pomiarowymi pozycji planet z bardzo dużą dokładnością.


Każda planeta krąży po orbicie eliptycznej, ze Słońcem w jednym z ognisk tej elipsy.

 


Linia łącząca Słońce i planetę zakreśla równe pola w równych odstępach czasu.

 


Sześciany półosi wielkich orbit dowolnych dwóch planet mają się do siebie jak kwadraty ich okresów obiegu (półoś wielka jest połową najdłuższej cięciwy elipsy).


Z Drugie prawo Keplera (prawo równych pól) (zilustrowanego na Rys. 1 ) wynika, że planety (lub naturalne satelity) powinny poruszać się szybko w pobliżu Słońca (gdy wektor \( R(t) \) jest najkrótszy) i coraz wolniej w miarę oddalania się od Słońca (gdy wektor \( R(t) \) rośnie). Dobrym przykładem jest kometa Halleya, która obiega Słońce w ciągu 76 lat, z czego tylko 1 rok spędza w pobliżu Słońca (jest wtedy niewidoczna z Ziemi).

Newton pokazał, że prawa Keplera można wyprowadzić z zasad dynamiki. Pokazał na przykład, że tylko wtedy, gdy siła jest odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości to spełnione są pierwsze i trzecie prawo Keplera.

Wektor \(R(t)\) zakreśla równe pola w równych odstępach czasu
Rysunek 1: Wektor \(R(t)\) zakreśla równe pola w równych odstępach czasu


O związku między zasadami dynamiki Newtona, a prawami Keplera możesz przeczytać w Prawa Keplera a zasady dynamiki Newtona.

Symulacja 1: Grawitacja i orbity

Pobierz symulację

Przesuwaj Słońce, Ziemię, Księżyc i stację kosmiczną, żeby zobaczyć jak zmieniają się siły grawitacyjne i orbity. Wyłącz grawitację i sprawdź co się wówczas wydarzy.

Autor: PhET Interactive Simulations University of Colorado(external link)

Licencja: Creative Commons Attribution 3.0 United States(external link)

Symulacja 2: Mój układ słoneczny

Pobierz symulację

Zbuduj własny układ ciał niebieskich i obserwuj ich ruch pod wpływem grawitacji. W tym symulatorze orbit możesz ustawić położenie początkowe, prędkości i masy 2, 3 lub 4 obiektów, a następnie obserwować ich orbity.

Autor: PhET Interactive Simulations University of Colorado(external link)

Licencja: Creative Commons Attribution 3.0 United States(external link)


Ostatnio zmieniona Piątek 10 z Lipiec, 2015 13:00:58 UTC Autor: Kamil Kutorasiński
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.